HOSPITALITY HOUSE opent gloednieuw hotel in THE BANKS.

Weldra openen Hospitality House en de bekende Franse hotelketen ACCOR in de Brusselse Kanaalzone een gloednieuw hotel. Zaakvoerder Viktor De Maertelaere is met het nieuwe hotel niet aan zijn proefstuk toe. Al in 2008 opende hij met Hospitality House zijn eerste hotel in Aalter en in 2013 opende hij het Adagio Access Gent Centrum Dampoort. Een goede generale repetitie?

“In zekere zin wel, want het is niet de eerste keer dat we met hotelgroep ACCOR samenwerken, maar het merk waaronder we opereren, is anders. Hier in Brussel kiezen we voor een economy kwaliteitsproduct met 3 sterren. De pricing zal dynamisch zijn in functie van vraag en aanbod, maar we mikken op een gemiddelde prijs van 115 euro per overnachting.”

VANWAAR DE KEUZE VOOR DEZE LOCATIE?
“We kiezen steevast voor centrumlocaties met een toekomstvisie en deze buurt past daar perfect in. Brussel is volgens mij op heel wat vlakken erg ondergewaardeerd. Er is misschien nog werk, maar ik zie overal vooruitgang. Ik verwacht ook veel van de kanaalbuurt, die aan een ware metamorfose bezig is. Uit andere steden blijkt dat kanaalbuurten veel potentieel hebben. Weet je, water geeft zuurstof aan een stad. Ik ben ervan overtuigd dat deze plek binnen dit en drie jaar al toont wat ze in haar mars heeft.”

OMSCHRIJF DE SFEER EENS DIE JE VOOR OGEN HEBT IN HET NIEUWE HOTEL.
“Onze focus ligt op prijs en kwaliteit: bij ons krijg je een goed bed en douche, een mooie en geluidsdichte kamer op een centrale locatie en een levendige lobby. We mikken op toeristen die Brussel willen ontdekken, maar ook op klanten van bedrijven of events op de Tour & Taxis-site. We maken van ons hotel een frisse, jonge plek waar gewerkt mag worden, maar ook plezier gemaakt mag worden. De kamers krijgen een tijdloos, modern design – niets te speciaal – en onze lobby wordt een bruisende plek waar je gezellig iets kan drinken of een hapje kan drinken. Die lobby openen we net zoals in Gent overigens onder ons eigen brand Take In: een plek waar je kan werken, eten, drinken, vergaderen, spelletjes spelen en ook een plek die niet enkel toegankelijk is voor hotelgasten.”

WAAROM SLAAT JULLIE CONCEPT ZO AAN?
“Bij Hospitality House baten we hotels uit waar zowel de staff als de klant zich welkom voelen. Het juiste hotel op de juiste plaats, dat vinden we heel belangrijk. Vanuit een grondige marktstudie en de juiste marktkennis zoeken we naar de noden van onze doelgroep. Daarnaast geven we onze hotels een persoonlijke twist. We combineren graag een economy brand met een fijne beleving. Binnen het midscale- en economysegment wordt dat vaak over het hoofd gezien. Bij ons staat de human approach net centraal.”

ONDERSCHEIDEN JULLIE JE ZO VAN ANDERE HOTELGROEPEN?
“Absoluut, dat menselijk aspect vinden we superbelangrijk. We willen dat iedereen zichzelf kan zijn en zichzelf kan ontwikkelen. Dat doen we door onze medewerkers verantwoordelijkheid te geven en hen bij belangrijke zaken te betrekken. Door korte beslissingslijnen en snelle feedback kunnen we snel inspelen op veranderingen. Op termijn willen we doorgroeien naar een tiental hotels in Brussel, Antwerpen, Leuven en Gent.”

JULLIE WERKEN ONDER DE HOED VAN ACCOR-GROEP. HOE MOETEN WE DAT ZIEN? 
“We hebben een franchiseovereenkomst met Accor. Dat wil zeggen dat ze ons een brandbook geven met de look & feel van hun hotelmerk. In de kamers volgen we die richtlijnen voor ongeveer 90%. Logisch, want er gaat immers veel studiewerk op het vlak van inrichtingskosten, efficiëntie, duurzaamheid en look & feel aan vooraf. Voor de lobby geven ze doorgaans meer richtlijnen over welke elementen ze belangrijk vinden. Toch zijn ze op basis van het succes in Gent akkoord gegaan om de lobby opnieuw in ons eigen brand Take In te doen. Accor is superenthousiast over hoe we de lobby in Gent Centrum Dampoort hebben georganiseerd. Ze noemen ons zelfs het flagship van hun hotels in de Benelux.”

HOEWEL HET VOOR DIT PROJECT TRIPLE LIVING IS DAT DE VERKOOP IN HANDEN HEEFT, HEBBEN JULLIE ZELF ERVARING MET DE VERKOOP VAN HOTELS AAN PRIVÉINVESTEERDERS? 
“Absoluut. Verspreid over onze hotels hebben we al zo’n 281 hotelkamers verkocht aan privéinvesteerders. We zien hotelkamers als een ideaal beleggingsproduct. Als investeerder heb je geen zorgen, maar je kan wél rekenen op een vast geïndexeerd rendement.”